Természet és Kultúra egyben

kik vagyunk mi

...egy "rövidke" bemutatkozás...

Katona Andrea - Andi

Már tobb mint 20eve vagyok a turizmus szakmában, a Car-Tour utazási irodánál pl. majdnem 10 évet töltöttem el 2006-ig amikor is adódott az a nagy lehetõség amire szerintem mindenki vár.., a mexikói idegenvezetés...

Az idegenvezetés számomra szinte gyerekkori álom volt, bár korábban régésznek is készültem és állatorvosnak, meg fotós újságírónak és tv bemondónak..:-) de azt is éreztem gyerek korom óta, hogy nekem a nyelvérzékemet és az emberekkel való kapcsolatteremtő készségemet és persze utazás szeretetét, megismerés vágyát kell egy munkába ölteni és ez nem lehet más, mint az idegenvezetés.:-)
Hónapokig voltam idegenvezetőként Tunéziában és évekig éltem Sziciliában is, melyek szintén szívemhez nagyon közel álló helyek voltak ill. most is azok. Egy évig éltem Amerikában is, ahol angolt tanultam..

Beszélek olaszul, angolul, spanyolul es kicsit franciaul. Tanultam egy kicsit arabul, koreaiul(dél) es görögül is, de ezekbõl már csak egy-egy szó maradt meg.. és mindnek megvan a maga története miért is kezdtem bele, azon kívül hogy számomra bármely új nyelv ismerete nagy kihívást jelent.. :-( De, mindig is főleg a latin nyelvek szeretete volt a legnagyobb a számomra és a latin amerikai kultúra, fõleg a közép és dél amerikai indián törzsek történelme, kultúrája, nyelve.
Olasz nyelvi és irodalmi végzettségemnek köszönhetően is minden érdekel ami a nyelvekkel, nyelvészettel kapcsolatos.
Pl. tudtad azt, hogy a maya és az ősi magyar nyelv között vannak hasonlóságok-akár rokonság???:-)
Amióta Mexikóban éltünk próbáltam a maja nyelv helyi nyelvjárását is egy iciripicirit megismerni.. Hát... nem könnyū, de annàl izgalmasabb..:-) (a maja nyelv, nem 1nyelv, hanem több mint 20 volt.., anno, az õ idejükben.., és ezek nem dialektusok, hanem nyelvek, egy nyelvcsaládból, amit majának neveztek el.. A mai napig kb. 20 még mindig beszelt, csak egyre kevesebben beszélik õket és írni meg még kevesebben tudnak e nyelveken..)

Latin-Amerika szeretete és ismerettsége már egy régi és hosszú folyamat nálam... igazából kb. 18éves korom óta érdekelt ez a világ. Igaz, akkor még egy óriási álom volt, hogy oda eljussak, az meg még nagyobb álom, hogy egyszer ott élhessek szerelmemmel és társammal és hogy idegenvezessek ott..  Most már 13 fél évet idegenvezettünk Gáborral Mexikóban, sokszor bejártuk a Yucatán félszigetet, Chiapas államot, de más távolabbi részeit is Mexikónak és sok száz/ezer elégedett utasunk volt, jónéhányan akikbõl aztán barátok lettek és néhányan akiket azóta más Latin Amerikai országban is vittünk turákra. Mexikón kívül többször vittünk túrát a szomszédos Belizébe is, de Guatemalába is sokszor jártunk és Hondurasban is. Bejártuk a többi Közép amerikai es karibi országot is, mint  Salvador, Nicaragua, Costa Rica -erre a kis országra még visszatérünk lejjebb a hosszú iromány végén- es Panama is, a 2 utobbiban szintén sokszor voltunk és vittünk is túrákat és nagy kedvenceink is.:-) Kubában is sokszor jártunk és nagyon kedveljük is, hiszen egyedi hangulata van ennek a csodás karibi országnak.. Több szigetet is bejartunk, Puerto Ricótól a Holland Antillakon át. Nagy kedvencünk még Trinidad és Tobago.. aminek fantasztikus élõvilága van.

Dél Amerika országai is sorra kerültek, mint Kolumbia, Venezuela, Peru, Ecuador, Brazília, Argentína..., itt a térségben a nagy kedvenc Kolumbia és Brazilia. Azon belül is az Amazonas térsége és a Pantanal. A világ leghihetetlenebb élõvilága van itt, de Kolumbia sem véletlenül került a kedvencek közé: aki szereti a jó kávét, a kedves, mosolygós embereket, a hihetetlen és nagy részben fel sem fedezett természetet, annak Kolumbia egy paradicsom..:-)

Ezek mellett, ha még jut idő imádok(unk) még utazni és még utazni és utazni párommal-férjemmel-társammal – Gáborral-, járni a dzsungeleket, a maya és egyéb indián kultúrák nyomait keresni, fotózni a természetet, madarakat,pillangókat és egyéb állatokat, növènyeket, embereket... Fotós multam is a gyerekkoromra vezet vissza, kb. 10éves korom óta volt fényképezőgép a kezemben és Édesapámtól tanultam meg nagyon-nagyon sokat e szép hobbiról, ami azóta is az 1. számú hobbi nekem is és Gábornak is.
Általában legalább 2 gép és 3-4objektív van nálam, hogy bármilyen érdekesség megörökítéséhez legyen megfelelõ.:-) Ja és természetesen a távcsõ is nagyon fontos és nehezéknek az is ott lóg a nyakamban.., nehogy lemaradjak valami szép madárról és el ne fújjon a szél...:-)

Nos, kb. ennyit rólam "röviden", ahogy ígértem és akkor most jöjjön Gáborom is..:-)

Orbán Gábor

Gábor is több mint 20 éve van a turizmus szakmában, aki amellett, hogy szintén profi idegenvezető zoológus is s azzal tudja megfűszerezni a turákat, hogy beleadja a helyi fauna es flóra ismerettségét! Gábor remekül ismeri az itteni -latin amerikai- madár- és állatvilágot és vele együtt egy túra igazi kalandtúrává válhat.:-) Ő szintén nagy utazó és ketten már sok-sok éve együtt járjuk a viágot. Gábor az ökoturizmust, a természetnézest kedveli a legjobban, Magyarországon és a környező országokban is visz/ünk utasokat különbözö madarász és egyéb állatles programokra, de ezenkívül természetesen Latin Amerikában is és Afrikában is. Õ is a természetfotózás szerelmese és a fotózást szinte gyerek kora óta ūzi. Az ö apukája is fotózott, csak õ valóban mint újságíró fotós, Gábor csodás képeket készít madarakról és egyéb állatokról is.

Gábor már gyermek kora óta tudta azt, hogy neki állatos munkát kell majd végeznie, neki egy mese sem volt elég jó, ha nem volt benne legalább egy állat.:-) Hihetetlen módon, vagyis nem is annyira hihetetlen az õ esetében, hiszne õ mint nagy állatbarát szinte természetes, hogy állatorvos is szeretett volan lenni, sõt Afrikában élni és állatokat gyógyínai vagy legalábbis velük foglalkozni, megvédeni a természetet.. (érdekes az is, hogy ez az én nagy vágyam is volt) Aztán tanár lett Gáborból, biológiát és földrajzot tanított, pedig tanárnak aztán nem készült -Apukája tanár is volt és szinte tiltotta e szakmától-, de Gábor mégis az lett és nagyon megszerette. Olyannyira, hogy 15. évig ūzte is e csodás szakmát. Közben biológus-zoológus diplomát is szerzett majd jött a nagy lehetőség arra, hogy megcsinálja saját cégét és ezáltal álmát is. Ez az ecoturizmuson alapuló turizmus. Álma végül is akkor teljesült be igazán, amikor én kaptam a mexikói lehetõséget és úgy döntöttünk, hogy belevágunk a nagy kalandba, a mexikói idegenvezetésbe és az odaköltözésbe.. Nem kis kaland volt és igen merész belevágás egy teljességgel más életbe... és a mai napig is így élünk, együtt dolgozunk, szervezzük és idegenvezetjük a túrákat. Egyelõre fél lábbal Magyarországon a mi kis tanyánkon, -ahová szintén szervezünk fõleg természeti túrákat, hogy bemutassuk külföldi vendégeinknek Magyarország és fõleg a Kiskunsági nemzeti park természeti értékeit. - fél lábbal pedig Latin Amerikában, ahol Mexikó volt a bázis 13fél éven át, de... és errõl írunk késõbb, ill. lejjebb.. Egy percig sem bántunk meg semmit evvel a merész váltással kapcsolatban, pedig valóban nme volt könnyū. Habár jól hangzik ez az életmód, de nem kōnnyū, egyáltalán nem és sokaknak nem is való, mert sok-sok nehézséggel jár. . De, mi izgalmasnak, érdekesnek és sok kihívással és örömmel teli munkának és életmódnak tartjuk ezt. Közben, én tanulok Gábortól az õ specialitásáról, Gábor pedig tõlem és így remekül ki is egészítjük egymást. Mindketten imádjuk amit a másik csinál és tud és amikor nem dolgozunk, akkor együtt fotozzuk a világ sok szépségét, madár-állatvilágát, az embereket és a tájakat és megyünk az újabb kalandok felé, hogy újabb és újabb szepségeit fedezzük fel e csodás világunkban, amit esetleg aztán akár másoknak/nektek is megmutathatunk..:-)

Gábor szintén bejárta a már fent említett Latin amerikai országokat, hiszen turáinkat együt szervezzük és visszük is el.. Ez egy mindkét oldalról nyerõ megoldás, mert utasaink dupla figyelmet, tudást, családias hangulatú túrákat kapnak 2 profi idegenvezetõtõl igazán nagyon egyedi stílusban és olyan dolgokra is rámutatunk egy-egy országban, amit mások nem igen tudnak vagy nem gondoltak rá, hogy érdekes lehet....

ÉS PONT EZ AZ AMI MIATT A MI TÚRÁINK MÁSOK, MINT A TÖBBI IRODÁÉ, TÚRA VEZETÕÉ:
MI EGY PLUSZT ADUNK!

KULTÚRA ÉS TERMÉSZET EGYBEN - KÉZ A KÉZBEN
ez a mi jelszavunk.

A túráinkban megpróbáljuk összekombinálni e két különböző szempontot. Akik velünk jönnek el túrákra, körútra azok nem egyszerűen csak egy romváros... meglátogatásán fognak résztvenni, hanem a térség állatvilágát is probáljuk megmutatni nekik. Pl. csodás madarakat: tukánokat, papagájokat..., lepkéket és a kisemlósöket: koatimundi, pecari, aguti... A madarak közt olyanokat is láthatunk, amik csak ott élnek a térségben, sehol máshol a világon. Ahogy már többször is leírtuk ez egy olyan térség, ahol e két dolog szinte elválaszthatatlan egymástól, hiszen sokszor a piramisok, ősi városok egy csodálatos dzsungeles környezetben találhatók s bizonyára Ti is észre fogjátok venni és tőlünk meg sok érdekességet hallotok majd arról, hogy ez a környezet, az állatok, növények mennyire fontosak és részei az indiánok életének, ill. mind egymásnak..
legyen ez Mexikóban, Costa Ricában, Panamában vagy Ecuadorban...

Ha szerencsénk van... egy-egy természet közeli túrán sok gyönyörū madarat, lepkét, orchideát, kis emlõst és akár még nagymacskát is láthatunk! Mi már láttunk jaguárokat vadonban,nem is egyszer, sõt sokszor -lásd saját fotóinkat a fotógalériában- tehát ez is mutatja, hogy a nagymacskafélék is valóban élnek az õserdõkben!
Bár, azt sajnos persze nem tudjuk megígérni, hogy minden alkalommal jaguárokat fogunk látni a dzsungelekben, azt meg plane nem, hogy még párosodni is fognak elöttünk, ahogy ez egyszer velünk megtörtént, de azt mindenképpen, hogy sok érdekességet láthatunk. És ehhez profi idegenvezetést és felszerelést is biztosítunk: távcső, teleszkóp, madár és emlős könyvek, hogy Ti is velünk tudjátok élvezni a látványt!:-) De nagyon hasznos, ha hoztok magatokkal saját távcsövet is, mert egy-egy madár/lepke nem fog várni amíg átadjuk a miénket és így lemaradhattok hihetetlen élményekrõl.
De ezekrõl úgyis írunk bõvebben ha eljön az utazásotok ideje. :-)

Az utóbbi idõkben fõleg kōrtúrákat csinálunk, mert úgy gondoljuk, hogy ezeken sokkal tõbb élményt lehet megmutatni egy ilyen érdekes és teljességgel más világból. A pl. Yucatánon lévõ nagy turista komplexumokból csillagtúra szerūen menni programokra nem a kedvencūnk, ezért is nem csináljuk már ezeket.. vagy csak ritkán. Ráadásul változások lesznek vagyis már vannak is az életünkben melyekrõl lejjebb írunk..

ÉS EZEKÉRT IS ÉRDEMES MÉG MINKET VÁLASZTANI TÚRÁTOKHOZ:

-TÚRÁINK KISCSOPORTOSAK VAGY PRIVÁTOK,

-CSALÁDI HANGULATÚAK,

-CSAKIS MAGYAROKNAK, MAGYARUL, MAGYAR VONATKOZÁSOKKAL

-2 IDEGENVEZETŐVEL (zoológus, nyelvész)

-MI MINDENT LESZERVEZÜNK, A HOTELEKTÕL, AZ ÉTKEZÉSEKEN, A HELYSZÍNEKEN ÁT MINDENT, MERT MI ISMERJÜK E VIDÉKET!

Nos, hajrá, hajrá, ne féljetek az ismeretlentõl, bárhová is jöttök el velünk túrázni ott már jó kezekbe lesztek velünk..,

ezt garantálhatjuk!:-)

A fotógalériában saját képeinket találhatjátok meg! (JELENLEG DOLGOZUNK OLDALUNKON, EZÉRT ELNÉZÉST KÉRÜNK, HA MOSTANSÁG NEM MINDIG MŪKÖDIK TÖKÉLETESEN!!)

ÚJ INFORMÁCIÓK!! 2020 december 1.

VÁLTOZTATÁS AZ EDDIGI ÉLETÜNKÖN ÉS A COVID 19 - KORONA VÍRUS :

2 éve nagy döntés elé kerültünk.., aztán pedig mint tudjátok jött a mumus.., a Covid... A sztori hosszú, ezért tényleg csak a lényegre térve próbáljuk itt most összeszedni a gondolatainkat a történesekrõl, amelyek most is befolyásolják hogyan s mint lesz velünk a jövõben...

Nos, már sok-sok éve van egy nagy álmunk Latin Amerikában. ezt most nem írom le, mert sok nehézségbe ütköztünk már eddig is és sajnos egyáltalán nem vagyunk benne biztosak, hogy az Álom valóra fog válni.:-( Sajnos, olyan világban élünk, ami nem az Álmok megvalósulásának ideje.. Covid is beleszólt, de más miatt sincs egyszerū dolgunk.. Vagyis az Álmunk teljesülésének ideje úgy tünik még várat magára. Ezért is nem írunk addig konkrétumot, amig nem tudjuk, hogy valóban beteljesül-e. Egy dolog biztos, vagyis... mondhatjuk majdnem biztos.. hogy Mexikót, a Yucatan fsz.-t elhagyjuk...
2éve dolgozunk azon a változáson, hogy Mexikóból átköltözzünk Costa Ricába. Még nem teljes a siker, félig itt vagyunk, félig ott. Az álmunk ennél több.., de ez egyelõre maradjon a mi titkunk és amint biztos lesz megosztjuk veletek ezt is.
Viszont ez azt jelenti, hogy jelenleg, persze ha Covid király is úgy akarja, akkor folytatjuk a tevékenységünket Costa Ricában, ott is túrákat fogunk vinni, ahogy Mexikóban csináltuk. De elsõsorban körutakat. Ettõl függetlenül, ha igény van rá, szívesen megyünk még át a Yucatánra es Chiapas államba körutakat leszervezni ill. idegenvezetni, de csakis körutakra.
Mindezt persze jó elõre kell velünk leegyeztetni.
Jelenleg itthon tartózkodunk Magyarországon a tanyánkon, mert itt ragadtunk, de remélhetõleg hamarosan újra ott leszünk a másik térfélen és jó hírekkel várunk majd Titeket, mint pl. hogy az álmunk beteljesült!
Drukkoljatok nekünk és mi is nektek meg mindenkinek, a Földünknek, hogy az élet hamarosan visszatérjen a normális kerékvágásába s mi újra utazhassunk és utaztathassunk, idegenvezethessünk és büszkén mutathassuk meg a sok-sok csodát amit mi már megismertünk!

Tegnap, egy régi angol vendégünk/utasunk érdeklõdött egy túránkról s hogy vagyunk Covid idején s egy jópofa mondjuk úgy szlogennel fejezte be a levelét, ami ugyan angolul van, de megosztjuk veletek, mert biztosan sokan beszéltek ti is angolul. Íme:

THINK POSITIVE, STAY NEGATIVE!! :-)

(vagyis, gondolkodj pozitívan és maradj negatív)

HÁT, MI IS EZT KÍVÁNJUK MINDANNYIUNKNAK!

VÁRUNK TITEKET, LEGYEN AZ LATIN AMERIKA BÁRMELY FENT EMLÍTETT ORSZÁGÁBAN IS!:-)