Természet és Kultúra egyben
Mexikó, a maja kultúra és természet, valamint Latin Amerika szerelmeseinek

Yucatan Chiapas

A YUCATAN FSZ. É-i ÉS DÉLI RÉSZE + CHIAPAS ÁLLAM

Folytataván az elõzõ menüpontot, ahol csak a Yucatan fsz. É-abbi részeirõl esett szó, illetve egy-egy bõvebb körúttal már Campeche államba is lemerészkedtünk.. De, Chiapas államról eddig csak röviden esett szó.

Ha távolabb is elmerészkednetek a Yucatan É-i részétől és a védett cancuni térségtől, – amit amúgy nagyon-nagyon ajánlunk! - akkor még sok más csodát is tudunk nektek mutatni! Gyertek velünk egy körútra ami által el tudunk jutni a Yucatan délebbi részeire is, sőt, ha időnk engedi, akkor a mi általunk kedvencnek titulált Chiapas államba is lemehetünk. Ez az állam már nem a Yucatánhoz tartozik földrajzilag, de kultúrájában mégis nagyon odahúz, mert itt is a maja kultúra "uralkodik", ahogy ezt olvashattátok a maja kutáráról és történelemről szóló részben.

Viszont a tájkép megváltozik ahogy haladunk délre Cancuntól. Már Campeche államban kisebb-nagyobb dombokat is találhatunk, ami végre kicsit változatosabbá teszi a tájat. Aztán Chiapas államba érve már látszanak a hegyek is. A Sierra Madre láncainak legszéléig megyünk el, ha egy rövidebb túrat teszünk a Yucatánon eé Chiapas államban. Itt még nincs szükség igazi edzettségre a túrákhoz, nem fogunk hegyeket mászni, ezt megígérhetjük, de néhány romhoz bizony azért már kicsit meg kell magunkat erőltetni és nem csak azért mert sok lepcsőn lehet hozzájuk feljutni, hanem esetleg azért is, mert kicsit magasabban vannak egy dombocskán. És a chiapasi erdők már mások ám, mint a Yucatan É-i részén lévők. Ezek már igazi esőerdők a maguk csodás buja növényzetével és izgalmas állatvilágával. Mindez összekötve eldugott ősi maja városokkal telis-tele történelemmel. És ha még egy kis izgalomra is vágytok és a körutunk is elég hosszú ahhoz, hogy eljussunk e rendkívüli helyre, akkor egy kis autókázás után maja falvakon át egy folyóhoz jutunk el, ami már a guatemalai határ folyó. Úgy hívják Usumacinta. Ezen a folyón hajókázva úgynevezett kis szivarcsónakokkal juthatunk el az egyik kedvenc maja romterületünkhöz, ahol a bőgő majmok, tukánok, aracarik szinte garantáltak.:-) Na de erről is most ennyit, folytatás következik majd itt Mexikóban!:-)

És csak egy rövidke ötlet és leírás arról, amiket egy ilyen kõrúton láthatunk.

A Yucatan fsz-t, Chiapaasal összekötve ajánljuk a min. 8napos túrát, de egy ilyennel is éppen hogy csak kis ízelítõt kaphatunk e csodavilágból. Vagyis szerintünk, aki ilyenre vágyik az szánjon rá 10-14napot.

Indulás és érkezés Cancunból/ba vagy környékérõl/re.

A túra eleje hasonlóan menne mint az elõzõ menüpontban leírtaknál, vagyis az É Yucatan fsz-tel való ismerkedés majd le Campeche államba és onna folytatjuk Chiapas államba egy kicsit Tabasco államot is érintve.
Chiapasban Palenquet, az egyik leghíresebb maja romot mindenképpen megnéznénk és környékén legalább 1nagyon szép vízesést. De kedvenceink egyike Yaxchilan maja romjai, amely a guatemalai határon található, amely romterület megnézése kitérõt jelent ugyan, de nagyon izgalmas kitérõt csónak túrával.. Itt már igazi maja lakta falvak vannak, igen egyszerū életmód és csodálatos. Innen folytathatjuk utunkat azokkal, akik hosszabb idõt szántak a turára egy olyan szinte isten háta mögötti területre, ahol a Vörös Ara papagájok még élnek a szabadban és ahol akár jaguárt is láthatunk egy folyami túrán, de majmokat és sok mást egészen biztosan. Ez a hely egyszerūen lenyūgözõ. Innen még tovább merészkedhetünk be Chiapas állam rejtelmeibe, egy gyönyörū vízesés rendszerhez utazunk, mely remek túrázási lehetõséget és csodás fotó lehetõségeket kínál. Innen folytatjuk utunkat még távolabb és eljuthatunk egy kanyonhoz, amit 2féle képpen is bejárhatunk autóval vagy kisbusszal fel a kanyargós úton a külömbözõ magaslati kilátókhoz, ahonnan remek kilátás tárul a szemünk elé, de mehetünk egy csónak kirándulásra is, ahonnan meg teljességgel más perspektívából, lentrõl csodálhatjuk meg a kanyon sziklafalait. Mindkét verzió hihetetlenül szép és érdekes és ha van idõnk és szeretnétek akkor akár mindkettõt megcsinálhatjuk. Maga a városka is ahol megszállunk nagyon szép és történelmi fontosságú is.
Innen aztán folyatjuk egy másik nagyon szép városba és falvakba utunkat, melyek igazi tardicionális maja indiánok lakta terület. Itt igazi helyi piacot és ha lesz rá mód, akkor egy hihetetlen templomot is megnézünk.
Attól függõen ki hogyan szeretnés és mennyi idõnk van, akár innen is vissza lehet repülni Cancunba vagy Palenquebõl is, de az is egy opció, hogy utunkat folytatjuk együtt vissza a cancuni régióba egy másik úton.
Ez az útvonal pedig ugyanaz, mint az elõzõ menüpontnál leìrtaknál, vagyis a nagy folyó mocsárvidékét elérvén jön a kis lagúna, majd jöhet akár a calakmuli romok meglátogatása is és a denevér barlang, de mindez, plusz 2éjt ad a túrához, ha nem, akkor kihagyható és könnyebben megközelíthetõ maja romok kerülhetnek a helyére, majd megérkezünk úra a Karib tengerhez délen, ahol a Bacalar öbölt látogathatjuk meg, majd haladván felfelé, idõnktõl függõen jöhet egy cenote és egy felkapottabb maja romteület meglátogatása, mint Tulum vagy Cobá és vegül a visszaérkezés.

Az biztos, hogy egy ilyen körtúra rengeteg izgalmat és szépséget tud megmutatni a gyönyörū Yucatan fsz-bõl és Chiapas államból. Mi csak ajánlani tudjuk, hogy ha valaki rászánja magát, pénzt, idõt..., akkor egy ilyenre vállalkozzon!

Fontos, hogy tudjátok, ahogy ezt leírtuk a magunkról szólò menünél, hogy úgy tūnik életünk fordulóponthoz érkezett és mi nemsokára teljességgel áthelyezzük bázisunkat Costa Ricába. Ettõl még szívesen térünk vissza mexikói körtúrákra, hsizen a Yucatan fsz és Chiapas állam, nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a tenyerünkben vagy a kisújjunkban van.. és imádjuk:-) Fontos, az elõre és idõben történõ egyeztetés velünk. Covid idõszakban meg plane!